Dagsarkiv: mars 7, 2013

Närsök och stoppsignal, pass 2

Igår var Rosa och jag ute efter jobbet för ett litet träningspass. Fortfarande är det väldigt mycket snö kvar men att det är ljust när jag kommer hem ger verkligen vårkänslor!

Jag fortsatte med närsök och stoppsignal. Närsöksträningen gick ganska bra men jag måste fundera igenom den bättre för att utveckla den vidare.  Som det ser ut just nu fattar hon signalen väldigt bra om hon sett mig lägga ut något (eller anat att jag lagt ut något). Det fungerar bra med mig på10-15 meters avstånd också. Däremot fungerar det bara då och då dolt och absolut inte med mig på avstånd dolt. Dessutom lyckas jag inte träna ihärdigheten i närsöket särskilt väl eftersom hon hittills alltid hittat det jag lagt ut på max 5 sekunder (även fast jag mest använt lilla nyckelringsdummyn).

Jag tänker mig att delmomenten att träna är:
– förstå signal: synliga och dolda utlägg, med mig på olika avstånd
– hålla sig kvar och söka i litet område
– söka intensivt och ihärdigt (uthållighet) i det lilla området
– länka ihop med linjetag, stoppsignal osv
Har jag missat något?

Stoppsignalsträningen fortsatte som passet innan, men den här gången ökade jag svårighetsgraden med att hon skulle vara stadig i kast efter att ha stannat. Det fattade hon snabbt men knallapporterade en gång (andra gången av fyra stopp+kast). Snabba fina stopp gör hon och hon verkar tycka det är ROLIGT!